lotmp.pl

Blog ogólnotematyczny o rekreacji i stylu życia

Jaka powinna być dieta przy niedoczynności tarczycy
Zdrowie

Jaka powinna być dieta przy niedoczynności tarczycy?

Niedoczynność tarczycy objawia się zmniejszeniem produkcji hormonów T3 i T4. Przyczyn tego schorzenia może być kilka. Najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy jest choroba Hashimoto. Inne powody to duży niedobór jodu lub wycięcie gruczołu tarczycy. Czasem niedoczynność tarczycy pojawia się na skutek błędnego leczenia nadczynności tarczycy. Jakie objawy może spowodować niedoczynność tarczycy? Jaka dieta przy niedoczynności tarczycy jest najlepsza?

Dieta przy niedoczynności tarczycy jest bardzo ważna

Niedoczynność tarczycy może spowodować wiele przykrych efektów. Tarczyca wpływa na metabolizm, dlatego osoby z jej niedoczynnością często przybierają na wadze i to nawet wtedy, jeśli stosują restrykcyjne diety. Problemy z metabolizmem mogą też doprowadzić do braku koncentracji, ciągłego uczucia zimna, a nawet depresji. Często pojawia się też ból mięśni, skóra zaś staje się sucha. Rośnie poziom cholesterolu, co z kolei może być przyczyną powstawania innych schorzeń. Odpowiednia dieta przy niedoczynności tarczycy jest więc istotna.

Sprawdź, jak zacząć morsować

Jod istotny dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu

Aby tarczyca, ale i też cały organizm mógł prawidłowo funkcjonować, niezbędny jest jod. Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna być więc bogata w jod. Może być on dostarczany w pożywieniu ale też – co ciekawe – przez drogi oddechowe. Zaleca się dostarczanie każdego dnia około 160 μg jodu. Przy niedoczynności tarczycy ta ilość powinna być znacznie większa. Trzeba też tu dodać, że większe ilości jodu powinny być też dostarczane kobietom w ciąży oraz matkom karmiącym piersią.

Przy niedoczynności tarczycy bardzo ważne jest więc spożywanie produktów bogatych w jod. Wiele z nich jest nasycanych jodem, choćby sól. Do kupienia są też wody, w których znajduje się większa ilość jodu, jednak to bez wątpienia nie wystarczy, by zapewnić organizmowi odpowiednią jego ilość. Dużo jodu znajduje się między innymi w rybach morskich, a także owocach morza i te rzeczy trzeba wprowadzić do jadłospisu i regularnie po nie sięgać. W wielu produktach żywnościowych niestety nie ma zbyt wiele jodu. Wyjątkiem są niektóre warzywa i produkty mleczne. Tam jednak także nie ma go bardzo dużo. Z uwagi na to, że jod może być też dostarczany drogami oddechowymi warto odwiedzać rejony nadmorskie, gdzie powietrze jest bardziej nasycone jodem. Niektórzy decydują się na suplementacje jodem, między innymi przez skórę lub płyny bogate w jod, które można pić. Z takim sposobem dostarczania organizmowi jodu trzeba jednak bardzo uważać. Jod dostarczany przez skórę może bowiem prowadzić do jej poparzeń, zbyt duża suplementacja jodem może zaś spowodować nadczynność tarczycy. O wiele lepszym pomysłem jest więc dobra dieta przy niedoczynności tarczycy

W diecie przy niedoczynności tarczycy ważny jest nie tylko jod

Dieta przy niedoczynności tarczycy powinna być bogata w produkty zawierające jod, ale nie tylko on jest ważny. Istotne jest też między innymi białko. Trzeba zwiększyć jego spożycie o około 100 gramów dziennie. Ważne przy tym jednak jest picie większej ilości wody, zbyt dużo białka w pożywieniu może bowiem źle wpłynąć na nerki. Poprawę metabolizmu osiągnie się też jedząc produkty bogate w błonnik. Jego także nie powinno brakować w pożywieniu.

Czego unikać w diecie przy niedoczynności tarczycy?

Dieta przy niedoczynności tarczycy to nie tylko konieczność zjadania pewnych produktów ale też unikanie innych. Na pewno trzeba wykluczyć z diety produkty, które hamują przyswajanie jodu. Szczególnie istotna jest rezygnacja z takich warzyw jak kapusta, brukselka, kalafior czy brukiew. Dieta przy niedoczynności tarczycy nie powinna tez zawierać zbyt wiele słodyczy. Bardzo często bowiem zbyt duża ilość spożywanego cukru po prostu powoduje tycie. Nie należy także spożywać dużej ilości soi. Hamuje ona przyswajanie hormonów stosowanych w terapii niedoczynności tarczycy.

Warto też pamiętać, że samodzielne ustalanie diety nie zawsze jest rozsądnym pomysłem, szczególnie jeśli dieta spowoduje znaczne zmiany w sposobie odżywiania się. Przed rozpoczęciem takiej diety warto skonsultować się z lekarzem, który na pewno podpowie czy dana dieta to dobry pomysł czy też nie.

Zobacz też: niedoczynność tarczycy wygląd twarzy – typowe objawy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.